Festival Günlükleri: Kefaret + Kısalar Miguel Gomes

kefaret2 “”Avrupa’dan dört sesli bir ağıt”, 8 ve 16 mm buluntu videoların zekice ve melankolik bir tınıyla birleştiği bu filmcikte, 1975’te Portekiz’de bir çocuk annesiyle babasına mektup yazıyor; 2011’de Milano’da yaşlı bir adam, ilk aşkını anımsıyor; 2012’de Paris’te bir adam minicik kızıyla söyleşiyor; 1977’de ise bir gelin isyan bayrağını kaldırıyor.” Nihayet yılın en sevdiğim etkinliğine kavuştum. Biraz para biriktirip aldığım biletlerin, izleyeceğim filmlerin heyecanı yanında İstanbul Film Festivali’ni üniversite dönemimden beri takip ediyor oluşum, festival sayesinde sinemayı öğrenme tutkumun gelişmesi, sinema sevgimin artması etkinliği önemsememi sağlıyordu. Dün, ilk filmim Miguel Gomes imzalı Kefaret’i ve yine aynı yönetmenin kısa filmlerini Kadıköy Rexx sinemasında seyrettim. Salona girdiğim andan itibaren yine soyutlanmştım. Soyutlanmaktan aldığım keyif  ise harika festival reklamıyla katlanmıştı. Kefaret’e gelelim. Bu tarz kolaj filmler projenin başındaki ismin yönetmenlik becerileri kadar onun kurgusal yetenekleriyle, derli toplu hikaye anlatabilme kabiliyetiyle ön plana çıkıyor sanırım. Miguel Gomes’in buluntu görüntülere yedirdiği kurmaca diyaloglarla anlattığı dört hikaye bu taraftan bakıldığında daha bir ilgi çekici. Portekiz, Almanya, İtalya ve Fransa hikayelerinden oluşan filmlerin politik tavrı en belirgin olanı (Gomes’in memleketi) Portekiz’e bağlı filmdi. En etkilendiğim hikaye de o oldu. Bir de evlilikten isyana giden Alman hikayesinin ise renk yelpazesi geniş, deneysel görseli cezbediciydi. Tüm filmlerin bireysel anlatımlarla ilerlediği Kefaret pek çok kişinin emek harcadığı, zaman zaman sıkıcı olsa da epey ilginç bir sinemasal deneyimdi.

31 Forhend atışta raket şöyle tutulur: Kolunu geriye doğru açarsın, sol omzun topa doğru bakar, sol ayağınla öne bir adım atarsın ve topa vurursun. NOEL HEDİYELERİ / INVENTÁRIO DE NATAL / CHRISTMAS INVENTORY Hem bir sahte belgesel hem de bir sahte canlandırma; savaşa giden, müzik yapan ve sonra da ele geçiren çocuklar hakkında bir yarı-kurmaca. BU ARADA / ENTRETANTO /MEANWHİLE Öğretmenlerle veliler gitti. Bu arada, bir kızla iki oğlan bir aşk üçlüsü oluverir. Rui, Nuno ve Rita, üç zaman ve mekândan geçerek yalnız kalmaya çabalar. TÜM VARLIKLARIN İLAHİSİ / CÂNTICO DAS CRIATURAS / CANTICLE OF ALL CREATURES Gece inince, ormandaki hayvanlar şarkı söyleyerek Francis’i yüceltirler. Ama hayvanların bu sevgi ezgisi, bir tür sahip çıkma, özel olma hissini de körükler, ki buna kıskançlık diyoruz. (Kısa filmlere tekrar döneceğiz)

Advertisements

Ne yazsam

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s